Schuifbewegingen
Alles schuift op z’n plek. Nog 2 daarbij, dan daar 1 eraf. O nee, dat kan niet. Als ik diegene daar weghaal kan hij natuurlijk niet zijn tekst zeggen.. Ik schuif alles zo heen en weer dat we alle vier de groepen toch op het podium krijgen. Bemanning, 1e, 2e en 3e klasse. Het scheelt wel dat we weer drie niveaus krijgen. Het publiek moet snappen dat de derde klasse diep onderin het schip zitten en dat de eerste klasse bovenin in de ‘grand salon’ haar drankje drinkt. Ai, die zag ik niet aankomen: 1e klasse uit hun bed gehaald, direct daarachter de 2e klasse uit hun bed. Klop klop op deuren en de 3e klasse? O gelukkig geen deuren. Die blijven zitten waar ze zitten. Nu is het nadeel dat we in de sporthal geen trekkenwand hebben (decor kan niet omhoog omlaag) dus alles moet opgesjouwd worden. Nee deuren worden het niet. Dan maar doek of iets fictief. We vergeten vaak dat het publiek enorm veel fantasie heeft. De muziek ondersteund, de zanger zingt klop klop en er komt iemand op in een pyjama; nou dan weet het publiek best wel dat die uit zijn kajuit komt. Ze zijn niet gek.
Dat geldt ook voor het diner in de Grand Salon (dat is voor de ijsberg). Als daar 20 eerste klasse passagiers moeten dineren met de kapitein en een aantal bemanningsleden dan wordt dat een enorme schuifbeweging met tafels en stoelen. Nu ben ik een ‘minimalistische’ regisseur en ik ben niet van de tierelantijntjes, veel decor aankleding etc. Het moet wel kloppen maar hoeft niet volledig te zijn. Kan het diner ook fictief uitgebeeld kunnen worden?Iedereen alleen met mes en vork opkomen? projectie, één groot tafelkleed? Nou eerst maar eens aan Janny vragen wat haar naaicapaciteit is. Over schuifbewegingen gesproken. Hoe gaan we het theekarretje laten schuiven van li naar re om te laten zien dat het schip scheef gaat…….. Hoef ik niet zelf te bedenken. Daar is Peter Rieu een kei in. Vraag hem een technisch probleem op te lossen en hij komt met de ideeën, die nog uitvoerbaar zijn ook!
Ondertussen schuif ik nog wat met koorleden. Want ik denk wel dat hij niet goed kan dansen, maar wie weet verbaast diegene me wel. en die andere? Die denkt dat ze geweldig kan dansen maar we moeten haar even beschermen wellicht. Ik snap het wel, je wilt zo graag. Ik bedenk me meteen dat ik eerdaags maar eens moet vertellen dat niet iedereen in elke scene op is. De scenes schuiven van eerste klasse naar derde klasse, tweede klasse naar stuurhut. Dat betekend dat men geen tijd heeft om zich om te kleden. Naast het feit dat het visueel niet aantrekkelijk is dat in elke scene er 45 man op het toneel staat waarbij de verwarring to0eslaat als het gezicht van de eerste klasse passagier de heer Strauss ook in de derde klasse zit én in de tweede klasse. Het geplaatst worden in een bepaalde klasse zegt niks over de kundigheid van je zang, dans, of acteerwerk. Eerder heeft dit te maken met wat voor personages zijn er nodig, wat moet het eindbeeld zijn. Goed om daar eens met het koor over te hebben. Dan schuif ik het zo naar binnen en hoop ik dat het koor het niet opzij schuift.
Erik