Van idee tot derniére
Dit keer neem ik de pen (nouja eigenlijk telefoon) ter hand en probeer ik de wekelijkse blog te schrijven. En vanuit het zonnige Curaçao wil ik jullie meenemen in het productieproces in het professionele theater.
Zoals vele van jullie zullen weten werk ik als theatertechnicus en heb ik al wat mooie producties mee mogen maken zoals: Ciske de Rat, Annie M.G en Fiddler on the roof van stage entertainment en De man van je leven en Selma Ann Louis van de theateralliantie. Na mijn vakantie begin ik met Hamlet van het Ro Theater en liggen er alweer plannen voor een nieuwe musical vanaf April 2019.
De plannen daarvan zijn 2 jaar geleden al gemaakt door de producent en zijn collega’s. Nu ze officieel toestemming hebben gekregen om hem te gaan spelen gaan ze de volgende fase in en zoeken ze naar een creatief team.
Een creatief team bestaat uit een aantal personen:
⁃ Regisseur
⁃ Evt. Repetitor/muzikaal leider
⁃ Choreograaf
⁃ Decorontwerper
⁃ Licht/geluid/video-ontwerper
⁃ (Tekst- en liedjesschrijver als het een nieuwe musical is)
De regisseur gaat met iedereen om tafel en bespreekt zijn ideeën over hoe hij het stuk wilt gaan regisseren en de rest bedenkt daar zijn of haar plan op.
Hierna gaan de producent en regisseur opzoek naar de castleden met wie zij het stuk willen gaan maken.
Dan maken we een sprong in de tijdlijn en gaan we van ongeveer 12 tot 9 maanden voor de premiere naar 4 maanden voor de premiere als de decorontwerper zijn eerste decorontwerp af heeft.
Dit word dan gepresenteerd aan het creatieve team en ook aan de baas van het technisch team, dit noemen wij een eerste Inspiciënt of eerste man.
De eerste man gaat dit decor dan technisch uitwerken en reisbaar maken zodat het ook mee kan op tournee.
11 weken voor de premiere moet het definitieve decorontwerp af zijn en wordt de opdracht gegeven om het te maken aan het decoratelier zodat de regisseur weet waar hij mee moet werken tijdens het repetitieproces.
Het decoratelier heeft 5 weken om de ruwe bouw van het decor af te maken zodat er bijtijds gekeken kan worden of alles klopt en past.
8 weken voor de premiere begint de regisseur met de cast aan de repetities.
De eerste week bestaat meestal uit tekstinterpretatie en het doornemen van de emoties die de personages doormaken.
De weken erna zal bestaan uit het leren van de choreografieën en de looplijnen van de acteurs.
2 weken en 2 dagen voor de premiere begint het technisch team het decor te bouwen in het theater waar de voorstelling gemonteerd gaat worden (opvallend genoeg is dat meestal NIET het theater waar het stuk in premiere gaat. Vaak is dat te duur en te volgeboekt om 2 weken af te huren)
Het technisch team bestaat uit:
⁃ eerste man/stagemanager (vaak ook de voorstellingsleider en verantwoordelijke voor de changementen van stage right, links vanuit de zaal gezien)
⁃ Tweede man (verantwoordelijk voor de veiligheid van de cast tijdens kapchangementen en changementen van stage left, rechts vanuit de zaal gezien. Vaak ook de zendertechnicus, dit is meestal mijn taak.)
⁃ Belichter (verantwoordelijk voor de lichtchangementen tijdens de voorstelling)
⁃ Geluidstechnicus (schuift het geluid tijdens de voorstelling)
⁃ Eventueel extra:
⁃ Derde man (extra handje)
⁃ Volgspotter
⁃ Zendertechnicus (vaak bij voorstellingen met 15+ man)
Het technisch team heeft 2 bouwdagen omdat ze het decor nog nooit gebouwd hebben en veel meteen tourbaar moet worden gemaakt.
Zo worden er kabelbomen gemaakt (alle kabels worden aan elkaar getaped zodat het in andere theaters 1 kabel is in plaats van meerdere.)
Word de rigging gedocumenteerd zodat er niet telkens gezocht hoeft te worden en worden er nog veel meer voorbereidingen getroffen.
Bij de laatste voorstelling die ik heb gedaan waren we met 5 technici en 5 technici vanuit het huis uit om te bouwen.
Na 2 bouwdagen komt 2 weken voor de premiere de cast binnen en word het decor getoond en nemen de eerste en tweede man de veiligheidsinstructies door met de cast en leiden ze rond door het theater.
Dan gaat een week hard repeteren beginnen: het schema ziet er van maandag tot vrijdag zo uit;
10:00-13:00 technische tijd waarin decor word hersteld/bijgewerkt en waarin licht en geluid aanpassingen kunnen doen.
13:00-13:30 cast binnen en lunch
13:30-18:00 repeteren
18:00-19:00 diner
19:00-23:00 repeteren
De zaterdag:
11:00 technici binnen en voorbereiden
12:30 cast binnen en lunch
13:00 foto doorloop, dit is zonder zenders en er lopen 3 man met camera rond die overal foto’s van maken
18:00 diner
19:00 zenderen en kap&grime
20:00 generale repetitie
23:00 einde
De zondag:
11:00 technici binnen
12:30 cast binnen en lunch
13:00 zenderen
13:20 soundcheck
14:00 eerste try-out
17:00 einde
17:30 diner
18:00 breek decor
23:00 einde
Maandags is iedereen dan vrij
Dinsdag hebben de technici een bouwdag in het premieretheater.
Woensdag tot zaterdag ziet het schema er zo uit:
10:00-13:00 technische tijd
13:00-13:30 cast binnen en lunch
13:30-18:00 repeteren
18:00-19:00 diner
19:00-20:00 preppen en soundcheck
20:00-23:00 try-ouy
Dan is het premiere dag, een dag waar iedereen gespannen is maar waar iedereen na zoveel weken wel aan toe is. Premières zijn meestal op zondagmiddagen dus het schema ziet er dan zo uit:
12:00 technici binnen en alles voorbereiden
13:00 cast binnen en lunch
13:30 zenderen
13:50 soundcheck
14:00 zaal open
14:30 premiere
17:30 premierefeest
Hierna word er niet meer gerepeteerd en gaat een schema in dat toepasselijk blijft op de weken dat ze nog in het premieretheater blijven:
17:00 cast binnen
18:00 diner
19:00 zenderen
19:20 soundcheck
19:30 zaal open
20:00 aanvang
Een tournee week is niet heel spannend maar wel heel leuk.
Het schema is elke week hetzelfde maar de tijden die je in het hotel zit of activiteiten met elkaar doet zijn heel leuk.
Het schema ziet er zo uit:
Dinsdag
09:00 begin bouw.
12:30 lunch
13:00 bouwen
16:30 cast binnen
17:00 rondleiding en afmaken bouw
18:00 diner
19:00 zenderen
19:20 soundcheck
19:30 zaal open
20:00 aanvang
De woensdag tot zaterdag zien er zo uit:
17:00 cast binnen
18:00 diner
19:00 zenderen
19:20 soundcheck
19:30 zaal open
20:00 aanvang
En de zondag:
13:00 cast binnen en lunch
13:30 zenderen
13:50 soundcheck
14:00 zaal open
14:30 aanvang
17:30 diner
18:00 begin breek
22:00 einde
Drukke en volle weken dus. Maar uiteindelijk gaat alles achter de schermen soepel en is ook ontdekt hoe het decor het beste in de trailer past (meestal op de laatste dag van de tour).
Ik (Jorik dus…) hoop dat jullie zo een beetje een beeld hebben van het verloop van een tourende productie. Ik ga weer van de zon genieten!
Anoniem
13 september 2018 @ 23:33
Weer een leuk en informatief stuk. Wat geweldig dat Edog zoveel professionele input heeft.
Anoniem
14 september 2018 @ 13:00
Bedankt voor deze uitgebreide en leuke informatie Jorik. Geniet lekker verder van je vakantie.