De artistieke leiding

De artistieke leiding bepaalt de artistieke visie van een productie of een concert. Binnen de wereld van het muziektheater gaat dit om categorieën als regie, zang, muziek en choreografie. Bij EDOG wordt de regie en choreografie geleid door Erik Damman. Rosite van der Woude is verantwoordelijk voor de zang en muziek. Hieronder kunt u meer lezen over hun achtergrond.

Erik Damman

Erik Damman

Erik Damman is de regisseur van EDOG. Erik is al sinds 1981 lid, direct na het zien van de eerste productie, Im Weissen Rossl. Na talloze producties waaraan hij meedeed als koorlid, heeft hij later vele bufforollen (komische rollen) gespeeld samen met zijn maat Edwin van Grasstek, waar zij het publiek vele vermakelijke voorstellingen hebben bezorgd (waarbij ze zich niet altijd aan het script hielden).

In 2006 zocht EDOG een nieuwe regisseur. Erik besloot gelijk om deze kans te pakken. Zijn eerste productie was de operette (opera comique) De Mikado. Later stapte EDOG over van operette naar musical, waar hij via een ontroerende Anatevka in 2013, het afgelopen jaar een swingende Joseph op goede wijze begeleid heeft. Naast zijn talent in regisseren, neemt hij ook sinds de laatste paar jaren de choreografie op zich.

Voor Erik is de voorstelling het einddoel en waar we het voor doen. Waar iedere schakel minstens zo belangrijk is, en plezier met een gepaste dosis discipline voorop staat.

Rosite van der Woude

Rosite van der WoudeRosite van der Woude komt uit een muzikaal gezin. Haar moeder was muziekdocent en het werken met groepen musici heeft zij met de paplepel ingegoten gekregen. Toen haar vriendinnen op hun zestiende een baantje in de supermarkt zochten, ontving Rosite haar eerste pianoleerling.

Na haar pianostudie aan het conservatorium van Utrecht met als docenten Thom Bollen en Ton Hartsuiker werkte zij een paar jaar als freelancer op plekken als de opera-afdeling van de VARA-Matinee en de muziekschool van Amersfoort). Sinds 1993 werkt zij bij Stage Entertainment Nederland (voorheen Joop van den Ende Theaterproducties). Als repetitiepianist, dirigent en orkestlid werkte zij samen met alle grote sterren uit de Nederlandse musicalwereld: met Danny de Munck in ‘Cyrano’, ‘Titanic’ en ‘Ciske de Rat’, met Chantal Janzen in ‘Saturday Night Fever’, ‘Petticoat’ en ‘Wicked’, met Noortje Herlaar in ‘Mary Poppins’, met Pia Douwes in ‘Elisabeth’, ‘Chicago’ en ‘Billy Elliot’, met Simone Kleinsma in ‘Chicago’ en ‘Sunset Boulevard’, met René van Kooten in ‘All Shook Up/Love Me tender’, ‘Les Misérables’ en ‘Jersey Boys’ en ga zo maar door.

Toch bleef ook het contact met studenten en amateurs voor Rosite erg belangrijk. Van 2010 tot de opheffing in 2015 was zij docent koor- en ensemblezang aan de musicalafdeling van de Music Academy van InHolland in Haarlem. Door toeval kwam Rosite in 2007 in contact met EDOG en sinds 2008 is zij daar met veel plezier muzikaal leider. Bij Edog komen alle passies van Rosite bij elkaar: muziek, koor-coaching, het enthousiasmeren van een groep mensen vanachter de piano en het arrangeren voor haar eigen salon-musicalorkest ‘La Bohème’, dat sinds 2009 de voorstellingen van Edog begeleidt.