Risico.

Als je de straat oversteekt heb je een risico dat je overreden wordt. Veertig jaar geleden was dat risico veel kleiner dan nu. Eèn van de voorzorgsmaatregelen is dat je eerst links kijkt dan rechts en nog een keer links. Dat helpt al om het risico te verminderen. Een goeie maatregel. Een 2e maatregel zijn verkeerslichten. Als het groen is kun je veilig oversteken en als het rood is moet je wachten. Je kunt dan nog overreden worden maar de kans is wel een stuk kleiner.

Als je een nieuwe weg aan gaat leggen is goed om van te voren die risico’s in te schatten. Is het in de stad dan ga je veel verkeerslichten aanleggen. Is het een snelweg dan zijn er geen oversteekplaatsen. Leg je een weg aan in Drenthe, dan is er zo weinig verkeer dat je gewoon overal kunt oversteken. Er zijn geen maatregelen nodig.

Het vooraf bedenken van de risico’s heet een prospectieve risico analyse (PRI). Pri’s maken is een onderdeel van mijn vak. Terwijl ik dit schrijf twijfel ik of ik hier in mijn vorige, inmiddels meer dan 100 (!) blogs al niet over geschreven heb. Nou ja, dat risico neem ik dan maar. Gisteren had ik een enorm leuk onderwerp voor mijn blog van vandaag en ik dacht hem wel te onthouden maar heb hem niet opgeschreven. Nu weet ik het niet meer. Tja dat is het risico wat je soms neemt.

Ik doe natuurlijk niet al die PRI’s in het Amsterdam UMC allemaal zelf, maar doe er wel veel en coördineer de overige. Dit gaat van aanschaf van een nieuw beademinsgapparaat, een proces analyse van het transport van tumor weefsel wat in het Flevo ziekenhuis is afgenomen en en naar het lab in het AMC moet tot de komst van de hele Cardiothoracale chirurgie dat van de VU naar het AMC over gaat. Heel breed, heel leerzaam, en je ontmoet zo ontzettend veel verschillende mensen. Je bespreekt met elkaar wat er allemaal mis kan gaan en welke maatregelen er genomen moeten worden om dit te voorkomen. En wat doe je als die maatregel ook misgaat.

Je kunt het zien als allemaal plakken Emmentaler kaas die je achter elkaar plaatst. Als je niet goed oplet kan het zo zijn dat alle gaten achter elkaar staan en kun je er zo doorheen prikken zonder de kaas te raken.

Afgelopen week was ik op vakantie in Hooghalen. Een plaatsje in Drenthe waar nooit iemand van gehoord had. Tot er afgelopen weekend een treinongeval gebeurde bij een onbewaakte overweg. Toen was het landelijk nieuws. Er zijn nog best veel onbewaakte overwegen in Nederland. Waarom hef je die niet gewoon op en maak je ze beveiligd. Dat schijnt nog niet zo eenvoudig te zijn. De aanleg van bomen en bewaking is enorm duur. Sluiten is ook niet mogelijk want de boer moet daar toch naar zijn land kunnen. Daarom heeft de NS een risicoanalyse gedaan. Hoe groot is de kans dat het gebeurt en wat zijn de gevolgen. Als iets 100 keer per jaar voor komt en de gevolgen zijn slechts een schrammetje; laat dan die overwegen maar onbewaakt. Maar als het slechts 1 keer per jaar voorkomt met dodelijke afloop dan is het toch iets anders. Wegen de kosten tegen schade op? Dus hoe roder het risico, des te eerder ga je maatregelen treffen.

Ik vraag mij werkelijk af of, en hoe Mevrouw Halsema, Burgemeester van Amsterdam gisteren een risicoanalyse heeft gedaan voorafgaand aan de demonstratie op de Dam. Onvoorstelbaar dat ze èèn week geleden nog een diepe buiging in het VUmc maakte voor alle zorgverleners en nu het risico op Corona verspreiding zo kan minachten. Ik snap de overwegingen van het recht op demonstratie, ik snap uitstekend het belang voor de reden van deze demonstratie, ik begrijp echter niet dat als een klein kind ziet aankomen dat het misgaat je geen duidelijke afspraken kunt maken om de massaliteit te voorkomen. Hoe verkoop je dit aan de politie die 1 kilometer verderop iemand in het Vondelpark een bekeuring geeft omdat ze te dicht bij elkaar zitten, of aan de terras eigenaar die per ongeluk een foto maakt.

Mevrouw Halsema u nam te veel risico, ga u schamen en erken uw fout.